Úsek Stínava - Mostkovice u Prostějova
Výstavba probíhala 05/1940 s předpokládaným ukončením v 04/1942 .
Stavbu prováděla firma Ing. Jan Hublík dle projektu Ing.Františka Hrbaty uř.aut.civ.ing.stav.a geom. z Prostějova. Je možné, že i firma posledního jmenovaného se dle některých indicíí na stavbě podílela.
Výstavba tohoto úseku/Km 0.000/ začínala na současné silnici mezi Stínavou a Vícovem, kde je doposud patrno rozpracované těleso/do Km 1.500/ včetně jednoho propustku. Mezi Km 2.320 až 4.400 již nebyla stavba z časových důvodů zahájena. Pro první úsek až po křižovatku s Ohrozimí není k dispozici projekt, ale velice vzácné dokumenty z roku 1943, mapující skutečný stav prací na stavbě DS po ukončení výstavby vlivem válečných událostí. Toto jsem doplnil fotografickým materiálem z podrobného terénního průzkumu .
Z těchto materiálů je např. patrno realizované dláždění příkopů a začátek štětovacích prací v Km 0.000 -0.300 a Km 0.9 - 1.600. Dále se prokazatelně vybudovaly propustky v Km 1.000 a v Km 1.315. Bohužel nic z výše uvedeného se zatím nepodařilo na místě samém ověřit, těleso je zde velmi zarostlé a zavezeno odpadky.
Celkový projektovaný rozpočet na celou stavbu činil 15,1 mil Kč.
První část úseku
Tento úsek Stínava - Mostkovice v délce cca 9 km by byl asi nejpřímější silnicí, který jsme zatím zmapovali
Mezi Km 2.320 - 4.400 nebyly žádné stavební práce započaty.
Skutečná rozpracovanost části úseku z r. 1943
Km 0.000
Začátek úseku na silnici Stínava - Vícov
Toto místo mělo být dle skutečnosti z r.1943 částečně štětováno
Km 0.094
Železobetonový nadjezd
Prakticky hned na začátku tohoto úseku měl být vystavěn nadjezd okresní silnice mezi obcemi Vícov - Ptení.
Do vyučtování rozpracovanosti stavby v roce 1943 se podařilo pouze provést výkop na tělese okresní silnice.
V současnosti je opět komunikace v původním stavu a je využívána jen jako místní zkratka .
Naprosto rovné těleso míří k Prostějovu
Km 0.200
Dochované souvislé těleso DS v délce 1,4 km. Jeho současný konec je patrný na silnici Vícov - Ptení.
Zde mělo již být také provedeno dláždění silničního příkopu. Dnes není možné toto ověřit.
Km 0.350
Trubková propustV zarostlé části tělesa je dosud patrna malá propust.
Detail propusti
Km 0.600Vzadu na horizontu v zarostlém tělese se nachází výše jmenovaná propust.
Km 1.000
V tomto prostoru byla vybudována další propust, v současnosti ji ovšem nelze nalézt
Po části tělesa dnes vede cesta/vpravo na snímku/
GPS
49 29.676N
16 57.827E
Km 1.242Konec tělesa nalevo od božích muk na silnici Vícov - Ptení.
I zde mělo již být také provedeno dláždění silničního příkopu a částečné štětování vozovky. Dnes není možné toto ověřit.
Skutečná rozpracovanost části úseku z r. 1943
Km 1.315
- v zimě
Těleso DS je zde již rekultivováno, pokračovalo by přímo středem snímku mezi výběžky na horizontu.
Zatím neobjevená propust se nacházela v tomto prostoru
- v létě
Těleso bylo dále budováno ještě cca 700 m polem směrem k menší levé vyvýšenině na horizontu.
V současnosti je rekoltivováno
Střední část úseku zůstala pouze v projektu
Budování opět začalo od km 4.400 nejprve skrývkou zeminy, u křižovatky na Ohrozim/na pravo na snímku/ i počátkem štětování a výstavbou trubkového a rampového propustku.
Ani jeden z nich už nelze v terénu dohledat.
Km 4.000
Pohled od "výběžku" směrem k silnici Vícov -Ptení.
Napravo na fotografii by procházelo těleso DS v mírném jednostranném zářezu.GPS
GPS
49 29.052N
17 00.569E
Km 5.000
Začátek budovaného tělesa u obce Ohrozim
Pohled ze stejného místa ale opačným směrem ke křižovatce na Ohrozim na horizontu
Tato další část dálkové silnice se budovala přednostně včetně rekonstrukce silniční přípojky k letišti s vozovkou železobetonovou dvouvrstvou a to v úseku od km 6.361 až km 9.317. Termín realizace těto části byl stanoven v období 1.4 1940 - 14.5. 1941. Splnění tohoto termínu bedlivě sledovala i německá Luftwaffe, která předpokládala možnost využití tohoto úseku jako záložní letiště.
Vozovka z žulové drobnodlažby 10/10/12cm se tedy aplikovala pouze na minimální části silnice a to na křižovatkách a též na mostě přes říčku Hloučelu.
Tento doposud zachovalý úsek včetně křižovatek je v současnosti nádhernou a jedinečnou ukázkou stavby DS z konce 30 let minulého století.
Poslední a jediná dostavěná část úseku
Km 6.361
Začátek realizované části DS na hraně křižovatky Ohrozim - Plumlov
Km 5.362
Křižovatka Ohrozim - Plumlov
Středem snímku pokračuje již nevyužívané těleso DS / viz předchozí fotografie/
Skutečná rozpracovanost části úseku z r. 1943
Od křižovatky Ohrozim - Plumlov je již těleso DS opět využíváno až k obci Mostkovice.
Z fotografie je patrná příkladná přímost dálkové silnice pokud to geografické podmínky dovolují.
Zde již měla být položena betonová vozovka. Zda se tak i stalo není jisté, v současnosti je kryta asfaltovou vrstvou.
Blíže k Mostkovicím je již těleso DS pokryto původní betonovou vozovkou z období 40 - let minulého století.
Ze snímku je patrné i dláždění z žulové drobnodlažby
Detail řešení skladby vozovek v tomto úseku.
Součástí betonové vozovky byla i cyklistická stezka
Km 7.502
Křižovatka - přípojka k letištiNádherně zachovalé úrovňové křížení ze 40 - let.....
Detail vozovky
......a v projektu
Km 8.017 a Km 8.176
Projekt křižovatek Mostkovice - Ohrozim, /později ve směru Ohrozim zrušena-výstavba letiště/ a Mostkovice - Smržice/vlevo/.
GPS
49 28.445N
17 03.541E
Km 8.611Železobetonový most
Doposud zachovalý most přes říčku Hloučelu......
....a v projektu
Km 9.170
Parabolická propust
Nachází se na konci úseku , na křižovatce Mostkovice -Prostějov
Km 9.317Konec dálkové silnice na křižovatce Mostkovice - Prostějov.
Opět je zde vidět pozůstatek drobnodlažby u připojení na stávající silnici.Tuto silnici bylo nutné/ viz projekt níže/ při výstavbě DS přeložit a vzniklo tak toto zajímavé napojení DS do Prostějova
V detailu
Tuto silnici bylo nutné/ viz projekt níže/ při výstavbě DS přeložit a vzniklo tak toto zajímavé napojení DS do Prostějova
.........napojení v projektu.
Pokračování:
http://opevneni.blogspot.com/2011/02/blog-post.html
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat