Powered By Blogger

Translate

Počet zobrazení stránky

25. 2. 2012

Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava / část 8/./

Úsek Stínava - Mostkovice u Prostějova
Výstavba probíhala 05/1940 s předpokládaným ukončením v 04/1942 .
Stavbu prováděla firma Ing. Jan Hublík dle projektu Ing.Františka Hrbaty uř.aut.civ.ing.stav.a geom. z Prostějova. Je možné, že i firma posledního jmenovaného se dle některých indicíí na stavbě podílela.
Výstavba tohoto úseku/Km 0.000/ začínala na současné silnici mezi Stínavou a Vícovem, kde je doposud patrno rozpracované těleso/do Km 1.500/ včetně jednoho propustku. Mezi Km 2.320 až 4.400 již nebyla stavba z časových důvodů zahájena. Pro první úsek až po křižovatku s Ohrozimí není k dispozici projekt, ale velice vzácné dokumenty z roku 1943, mapující skutečný stav prací na stavbě DS po ukončení výstavby vlivem válečných událostí. Toto jsem doplnil fotografickým materiálem z podrobného terénního průzkumu .
Z těchto materiálů je např. patrno realizované dláždění příkopů a začátek štětovacích prací v Km 0.000 -0.300 a Km 0.9 - 1.600. Dále se prokazatelně vybudovaly propustky v Km 1.000 a v Km 1.315. Bohužel nic z výše uvedeného se zatím nepodařilo na místě samém ověřit, těleso je zde velmi zarostlé a zavezeno odpadky.
Celkový projektovaný rozpočet na celou stavbu činil 15,1 mil Kč.



První část úseku
Tento úsek Stínava - Mostkovice v délce cca 9 km by byl asi nejpřímější silnicí, který jsme zatím zmapovali
Mezi Km 2.320 - 4.400 nebyly žádné stavební práce započaty.







Skutečná rozpracovanost části úseku z r. 1943









Km 0.000

Začátek úseku na silnici Stínava - Vícov
Toto místo mělo být dle skutečnosti z r.1943 částečně štětováno










Km 0.094

Železobetonový nadjezd
Prakticky hned na začátku tohoto úseku měl být vystavěn nadjezd okresní silnice mezi obcemi Vícov - Ptení.
Do vyučtování rozpracovanosti stavby v roce 1943 se podařilo pouze provést výkop na tělese okresní silnice.
V současnosti je opět komunikace v původním stavu a je využívána jen jako místní zkratka .






Naprosto rovné těleso míří k Prostějovu












Km 0.200
Dochované
souvislé těleso DS v délce 1,4 km. Jeho současný konec je patrný na silnici Vícov - Ptení.
Zde mělo již být také provedeno dláždění silničního příkopu. Dnes není možné toto ověřit.









Km 0.350
Trubková propust
V zarostlé části tělesa je dosud patrna malá propust.















Detail propusti










Km 0.600Vzadu na horizontu v zarostlém tělese se nachází výše jmenovaná propust.









Km 1.000
V tomto prostoru byla vybudována další propust, v současnosti ji ovšem nelze nalézt
Po části tělesa dnes vede cesta/vpravo na snímku/










GPS
49 29.676N
16 57.827E

Km 1.242
Konec tělesa nalevo od božích muk na silnici Vícov - Ptení.
I zde mělo již být také provedeno dláždění silničního příkopu a částečné štětování vozovky. Dnes není možné toto ověřit.






Skutečná rozpracovanost části úseku z r. 1943











Km 1.315
- v zimě
Těleso DS je zde již rekultivováno, pokračovalo by přímo středem snímku mezi výběžky na horizontu.
Zatím neobjevená propust se nacházela v tomto prostoru












- v létě
Těleso bylo dále budováno ještě cca 700 m polem směrem k menší levé vyvýšenině na horizontu.
V současnosti je rekoltivováno







Střední část úseku zůstala pouze v projektu
Budování opět začalo od km 4.400 nejprve skrývkou zeminy, u křižovatky na Ohrozim/na pravo na snímku/ i počátkem štětování a výstavbou trubkového a rampového propustku.
Ani jeden z nich už nelze v terénu dohledat.







Km 4.000
Pohled od "výběžku" směrem k silnici Vícov -Ptení.
Napravo na fotografii by procházelo těleso DS v mírném jednostranném zářezu.
GPS









GPS
49 29.052N
17 00.569E


Km 5.000
Začátek budovaného tělesa u obce Ohrozim










Pohled ze stejného místa ale opačným směrem ke křižovatce na Ohrozim na horizontu











Tato další část dálkové silnice se budovala přednostně včetně rekonstrukce silniční přípojky k letišti s vozovkou železobetonovou dvouvrstvou a to v úseku od km 6.361 až km 9.317. Termín realizace těto části byl stanoven v období 1.4 1940 - 14.5. 1941. Splnění tohoto termínu bedlivě sledovala i německá Luftwaffe, která předpokládala možnost využití tohoto úseku jako záložní letiště.
Vozovka z žulové drobnodlažby 10/10/12cm se tedy aplikovala pouze na minimální části silnice a to na křižovatkách a též na mostě přes říčku Hloučelu.
Tento doposud zachovalý úsek včetně křižovatek je v současnosti nádhernou a jedinečnou ukázkou stavby DS z konce 30 let minulého století.







Poslední a jediná dostavěná část úseku









Km 6.361
Začátek realizované části DS na hraně křižovatky Ohrozim - Plumlov









Km 5.362

Křižovatka Ohrozim - Plumlov
Středem snímku pokračuje již nevyužívané těleso DS / viz předchozí fotografie/












Skutečná rozpracovanost části úseku z r. 1943












Od křižovatky Ohrozim - Plumlov je již těleso DS opět využíváno až k obci Mostkovice.
Z fotografie je patrná příkladná přímost dálkové silnice pokud to geografické podmínky dovolují.
Zde již měla být položena betonová vozovka. Zda se tak i stalo není jisté, v současnosti je kryta asfaltovou vrstvou.









Blíže k Mostkovicím je již těleso DS pokryto původní betonovou vozovkou z období 40 - let minulého století.
Ze snímku je patrné i dláždění z žulové drobnodlažby











Detail řešení skladby vozovek v tomto úseku.
Součástí betonové vozovky byla i cyklistická stezka











Km 7.502
Křižovatka - přípojka k letišti
Nádherně zachovalé úrovňové křížení ze 40 - let.....











Detail vozovky














......a v projektu












Km 8.017 a Km 8.176
Projekt křižovatek Mostkovice - Ohrozim, /později ve směru Ohrozim zrušena-výstavba letiště/ a Mostkovice - Smržice/vlevo/.











GPS
49 28.445N
17 03.541E

Km 8.611Železobetonový most
Doposud zachovalý most přes říčku Hloučelu......










....a v projektu













Km 9.170

Parabolická propust
Nachází se na konci úseku , na křižovatce Mostkovice -Prostějov











Km 9.317Konec dálkové silnice na křižovatce Mostkovice - Prostějov.
Opět je zde vidět pozůstatek drobnodlažby u připojení na stávající silnici.
Tuto silnici bylo nutné/ viz projekt níže/ při výstavbě DS přeložit a vzniklo tak toto zajímavé napojení DS do Prostějova








V detailu

Tuto silnici bylo nutné/ viz projekt níže/ při výstavbě DS přeložit a vzniklo tak toto zajímavé napojení DS do Prostějova











.........napojení v projektu.








Pokračování:
http://opevneni.blogspot.com/2011/02/blog-post.html


Žádné komentáře:

Okomentovat