Powered By Blogger

Translate

Počet zobrazení stránky

8. 2. 2011

Československá dálnice 1938 - 1942 /část.2/

Úsek Bunč - Žlutava
stavební díl 21/3a a 21/3b





GPS  49 10 .921´N  17 20 .877´E

U křižovatky na Bunči, nalevo v porostu je patrný vytyčovací sloupek. Jsou zde i nepatrné zbytky základů vypálené původní hájenky.
Směrem ke Kostelanům začíná stavební díl 21/3a.
Lesní porost napravo od silnice ,vedoucí do Kostelan, je prakticky těleso dálnice. Při výstavbě zde bylo provedeno pouze vykácení porostu. Doposud jsou opět patrny po pravé straně hromady zeminy, vytyčující pás průseku.










Průběh trasy ve vojenské mapě ze začátku 50- tých let


















Km 12,000 - začátek dílu 21/2a

Pohled tělesem dálnice zpět směrem k Bunči.
Nalevo na snímku jsou již dříve zmiňované hromady zeminy.
V současnosti je opět porost vykácen, ale bohužel jen kvůli vedení vysokého napětí, které lemuje budoucí těleso dálnice až do obce Kostelany.
Z tohoto důvodu je tak těleso dálnice/včetně propustků/ v tomto úseku lépe zmapovatelné.






GPS  49 10 .985´N  17 21 .044´E
 Stavební práce v části tohoto úseku nezačaly. Byl proveden pouze částečný průsek pro těleso dálnice.
 Okresní silnice, na které stojí automobil, by byla přeložena do prostoru vlevo /směrem k elektrickému vedení/ a pravým obloukem by podcházela dálnici "dálnicovým nadjezdem šikmým" .Tento již nebyl vybudován.









km 12,150  Dálnicový nadjezd šikmý

Detail projektu nepostaveného nadjezdu včetně plánované přeložky okresní silnice -značeno červ.
Stávající silnice Bunč - Kostelany je značena žlutě.
Modrý bod značí umístění vozidla na předchozí fotografii.














Studie této části dálnice. Žlutě je vyznačen projekt nové přeložky okresní silnice













Letecké snímkování ze začátku 50- tých let se zakreslenou celkovou situací . Žlutě je zakreslen vybudovaná propust v Km 12.900 a červeně nevybudované propusti a nadjezd v Km 12.150










 GPS  49 11 .148´N  17 21 .445´E

Těleso by vedlo nalevo přibližně pod vedením vysokého napětí.










Zde také opět začínají další hmatatelné důkazy pracovní činnosti na dálnici.
U sloupu el.vedení na horizontu se nachází lomená propust.
V těchto místech začíná být patrno budoucí těleso dálnice, i když není vybudováno na celý profil.
Celá pravá část na snímku by byla ještě odtěžena respektive urovnána, levá by se nacházela ve vysokém náspu.
Nalevo na svahu se opět nachází hromady ornice- kypy, které prakticky ve stejných intervalech lemují těleso dálnice až do obce Kostelany. Těleso v těchto místech klesá do údolí k bývalé kovárně.




Km 12,900  Trubní Propust lomená

GPS  49 11 .218´N   17 21 .613´E

Nalevo předpokládaný jízdní pruh dálnice od Bunče do Kostelan. Těleso zde není dosypáno, bylo by cca 2 m nad hranou propustku.
Návrh této propusti a celá situace v tomto místě mně vede k domněnce, že by jízdní pruhy nebyly v jedné rovině. Druhý jízdní pruh, na kterém stojí badatel by byl v úrovni výšky jeho hlavy .












Pohled z propusti na těleso k obci Kostelany.















Lomená propust v Km 12.900 - detail
Jedna strana propusti má pouze kanálovou šachtu a prakticky v této výši by bylo dobudováno i těleso dálnice.
Druhá strana je řešena klasickým čelem s trubním vyústěním.

Přeložka silnice Bunč -Kostelany by vedla nalevo od propusti ve svahu.














Pohled do místa zalomení.














Zalomení propusti je doposud velmi dobře zachováno.
Černý otvor v horní části propustku je středová kanalizace.















No comment





























Detail středové kanalizace propusti












Projekt dálnice u výletního místa Komínské skály.
V tomto prostoru měla být vybudována jednostranná odpočívka pro šikmo parkující vozidla. Prostor odpočívky byl částečně vybudován, a je patrný v Adamově rokli /viz fotografie níže/.
 Z této odpočívky měl být vybudován i chodník pro pěší k vyhlídce na Komínské skály.












Adamova rokle
Zde je již těleso vybudováno v plném profilu, není ovšem zcela odtěženo směrem k lomenému propustku. V levé části by byla vybudována i jednostranná odpočívka s šikmou odstavnou plochou pro automobily.
V současnosti je tento prostor využíván k táboření. V blízkosti se nachází i původní studánka, vybudovaná při stavbě propustků.









Pohled směrem do Adamovy rokle
Vybudované těleso pokračuje jen cca 200 m ze svahu.
Přecházelo by do pozvolného náspu u kovárny.
Tento úsek již nebyl vybudován, pouze vykácen.













Výletní místo - Komínské skály
Necelých 300 m odtud by došlo k realizaci dálnice













Km 13,200" Železobetonový deskový propust"

GPS  49 11 .338´N   17 21 .789´E
V tomto prostoru u Adamovy rokle se nachází desková propust, studánka a parabolická propust pod přeložkou lesní cesty.
Těleso je zde prakticky v krátkém úseku zcela dokončeno.















Detail vnitřku deskové propusti















Kamenné schodiště u vstupu do propusti
















Parabolická propust pod lesní cestou

















Studánka









Km 13,450
 GPS   49 11 .482´N  17 21 .891´E
Prostor u bývalé kovárny. Dle dostupných informací sloužila v době výstavby jako zařízení staveniště .
Zde by pokračovalo těleso průsekem /středem snímku/ v mírném náspu se stoupáním na horizont. V době výstavby zde byl proveden pouze průsek lesem.
Kovárna je nyní přestavěna na RD a nachází se na levém okraji fotografie

Silnice Bunč -Kostelany by vedla přeložkou napravo od budoucího náspu dálnice/na kraji snímku v lese/.





Tento prostor v projektu.
Dálnice prochází středem snímku.
Současná silnice je značena pro přehlednost žlutě. Budova bývalé kovárny je značena zeleně.
Nerealizované přeložky státní silnice včetně mostu /"hospodářský klenutý most"Km 13,421/ přes dálnici jsou značeny červeně.
Vzhledem k velkému klesání byla navržena v úseku km 12,000 - 13,740 - drobnodlažba na betonovém podkladu. Tento úsek byl pouze vykácen a odstraněna použitelná ornice.




A celá situace zakreslená do fotografie leteckého snímkování v roce 1953












Km 13,740   Propust

GPS   49 11 .740´N   17 22 .111´E
Trubní propust u hájenky
V tomto úseku nad bývalou kovárnou směrem k hájence u Kostelan je těleso opět prakticky dokončeno včetně odvodnění na okraji tělesa. 
V úseku km 13,740 - 14,750 bylo plánováno položení " vozovky betonové 20 +5 cm"








Vybudované těleso u hájenky je ve své levé části zarostlé náletovými dřevinami. Současná silnice Bunč -Kostelany/mimo snímek vpravo/ vede v pravé části původního tělesa. Toto je opět ohraničeno hromadami zeminy.
V levé části snímku je v dáli patrná hájenka a přístupová cesta vedoucí přes těleso dálnice.

V tomto úseku by začala přeložka státní silnice o které se zmiňuji dále.









Km 14,603 "Železobetonový deskový propust"

GPS   49 11 .977´N  17 22 .388´E
Je zde vybudována nádherná desková propust se středovou kanalizací. Těleso zde není opět dosypáno na konečnou nivelitu/rovinu středové kanalizace/.
Snímek je pořízen ze současné silnice, která již nebyla v tomto úseku přeložena







Detail propusti .
V pozadí je patrná vystupující středová kanalizace.

Od této propusti postupně těleso vstupuje do hlubokého zářezu, kříží současnou silnici  /kde nebyl zářez proveden/ a pokračuje dále již vybudovaným zářezem do středu obce Kostelany.
Současná státní silnice by v případě dobudování dálnice byla přeložena o cca 80 m jihovýchodním směrem /dnes území "podnikatelské" výstavby na kraji obce Kostelany/.







Detail středové kanalizace této propusti
















Km 15,000

GPS   49 12 .042´N  17 22 .579´E



Hluboký zářez v Kostelanech v roce 1942


















.......a po 70 letech







Km 15,203 ,Dálnicový nadjezd,

GPS   49 12 .082´N  17 22 .851´E

Uprostřed obce Kostelany se nachází největší most tohoto úseku. Nemá provedeno zábradlí a povrchovou úpravu, ale jinak je prakticky dokončen.
V současnosti je "přestavěn" na hospodářský sklad.
Těleso dálnice zde není dosypáno.









A stejný prostor v roce 1941.......













Na mostě jsou patrny nedostatky - technologické spáry- při betonování objektu.
V pozadí je vidět současné dřevěné zabednění prostoru podjezdu pod mostem.














Krytí dilatace jednotlivých částí mostu ocelovým plechem










Dálnicový nadjezd - v projektu
Tento most by měl pro obec Kostelany klíčový význam. Prakticky veškerá doprava by byla svedena tudy.
Vznikla by též rozsáhlá přeložka státní silnice v jižní části obce, která již bohužel nebyla realizována.
V úseku km14,7 - 15,6 byla plánována vozovka- "drobnodlažba na betonovém podkladě"










Celková situace v Kostelanech v okolí nadjezdu
Ve spodní části snímku je vidět přeložka okresní silnice, která by prakticky celá vedla jižní částí obce.
Nadjezd by se tak vlastně stal "vstupní" branou vjezdu do obce.








Stejná situace na fotografii leteckého snímkování ze začátku 50 -tých let. Žlutě je vyznačena již zmiňovaná nevybudovaná přeložka okresní silnice do Kostelan.











Km 15,279 Propust

GPS  49 12 .083´N  17 22 .874´E

Kousek od mostu se nachází trubní propust.
Bohužel se v současnosti nachází na soukromém pozemku.
Druhá strana propusti je v současnosti zasypaná. Předpokládám, že zde byla vzhledem k okolnímu terénu jen kanálová vpusť.









Km 15,400

Prostor tělesa dálnice u Ranče Kostelany. 
Těleso probíhá v levé části snímku zhruba mezi sloupy vysokého napětí v levé části a ubíhá směrem k Bunči na horizont.







Celková situace  projektované dálnice se zakreslením ve vojenské mapě z roku 1951











Km 15,601 Propust se středovou kanalizací

GPS   49 12 .105´N  17 23 .161´E

Patrová propust v Kostelanech
Horní desková propust je pod tělesem dálnice, spodní propust patří polní cestě vedoucí vedle tělesa dálnice. Spodní propust je jednostranná s mřížovým vyústěním, které ústí do terénu před vstupem do horní deskové propusti.

V úseku km 15,640 - 16,218 bylo plánováno položení "vozovky betonové"







Detail mříže výdechu spodní propusti



















Detail otvoru středové kanalizace horní deskové propusti












Horní desková propust je v současnosti na jednom konci zazděna, a je používána jako sklepní prostor .
Předpokládám ,že druhá v současnosti zasypaná strana byla opatřena šachtovou vpustí.














Detail středové kanalizace propusti.
Těleso je v tomto prostoru prakticky hotovo













Km 15,700

Vybudovaný zářez dálničního tělesa u Kostelan.
Pohled směrem k obci













Pohled ze stejného místa , ale směrem k obci Žlutava.
U borovice nalevo se nachází prakticky poslední trubní propust, postavená na tomto úseku dálnice
Těleso bylo vybudováno ještě dále k lesu na horizontu, kde veškeré stavební práce na tomto úseku končí.







Km 15,826  ,Trubní propust,

 
Na druhé straně tělesa je ukončena novodobou kanálovou vpustí.

















Detail novodobé kanálové vpusti, která je vyústěním propusti z předcházejícího snímku .
Nachází se u osamělého smrku na tělese dálnice.















Plynová regulační stanice u lesa
Nachází se ve středovém pásu původního dálničního tělesa
Pohled směrem ke Kostelanům









Km 16,218 konec úseku 21/3a


 GPS  49 12 .194´N   17 23 .727´E
Poslední viditelné trasování tělesa dálnice v blízkém lese
Ve středu snímku se na poli nachází plynová regulační stanice

Zde také začíná dálniční úsek 21/ 3b








Km 16,350

V tělese cca 50 m v lese se nachází poslední propust pod budovanou dálnicí.
Jedná se svislou trubkovou vpusť.
Toto je také poslední místo stavebních prací na tomto úseku dálnice. Dále již bylo provedeno pouze trasování dálnice včetně průseku pro budoucí dálniční těleso a to v úseku až po obec Žlutava.












Kousek od trubní vpusti je vyveden její přepad po svahu








Celková situace  projektované dálnice se zakreslením ve vojenské mapě z roku 1951











GPS
49 12 .128´N
17 24 .492´E



Těleso u odbočky na Kudlovice
Před 70 lety zde byl proveden průsek pro budoucí těleso dálnice, nyní jen hromady zeminy určují obrys budoucího tělesa.










Km 17,030 Most

Projektovaný mostek u odbočky do Kudlovic

Plánován pro křížení lesní cesty s dálnicí

















Pracovní tábor u obce Nová Dědina
Místo vybudování tohoto tábora bylo u silnice Kostelany - Tabarky u odbočky na Kudlovice. Byl to třetí a též poslední pracovní tábor tohoto budovaného úseku dálnice.

Na jeho předpokládaném místě se v současnosti nenacházejí žádné jeho dochované zbytky.










Km 18,330 Podjezd

GPS  49 12 .449´N  17 25 .263´E

Přemostění silnice "Tabarky"
Dálnice by procházela přímo touto křižovatkou kolem osamělé usedlosti směrem na obec Nová Dědina.
Zachoval se vytyčovací sloupek ve středu snímku.

Současná silnice by dálnici překonala šikmo vybudovaným nadjezdem /viz níže projekt/.






Křižovatka Tabarky z jiného pohledu
Napravo od dopravní značky byl ve čtyřicátých letech proveden průsek pro těleso dálnice ubíhající k obci Nová Dědina.

Místo fotografa u tohoto snímku se nachází ve středovém pásu projektované dálnice.
Velice dobrým orientačním bodem je doposud stojící osamocená usedlost, kterou by realizovaná dálnice v bezprostřední blízkosti míjela.







Km 18.330  Podjezd v projektu


Podjezd Tabarky v projektu
V tomto úseku by došlo k přeložení státní silnice a výstavbě mostu/ viz levá část snímku/ pro tuto silnici ve směru k obci Vrbka.
V současnosti je možno vidět původní křižovatku /na snímku slabě viditelnou/ včetně zachovalé usedlosti , realizovaný průsek již není patrný.
V následující rovinatější části úseku se již pouze projektovaly 3 propusti.








Km 19,795 Podjezd

 GPS  49 12 .434´N  17 26 .376´E


Další křížení dálnice se současnou silnicí Tabarky- Nová dědina.
Průsek byl veden šikmo přes silnici nalevo od smrku









Km 19,795 Podjezd v projektu

Státní silnice po nově vybudovaném náspu mimoúrovňovně kříží budovanou dálnici.
Tento úsek nebyl stavebně započat, v současnosti je v tomto prostoru původní lesní cesta s částečně vykáceným lesním porostem v místě napojení na státní silnici/viz předchozí snímek/.
Od tohoto místa směrem k Žlutavě byly plánovány již jen 3 trubní propusti.














Výškový bod v lese na kraji obce Nová Dědina










Km 20,615

 GPS   49 12 .800´N  17 28 .530´E


Konec realizovaného průseku pro dálnici u obce Žlutava
Těleso dálnice by vedlo vlevo na snímku. Vzhledem k členitosti terénu dále směrem na Otrokovice, bylo řešeno několik variant projektu této dálnice








Mapa průběhu dálnice popsaného úseku






Prameny:
- Stavby, kterým doba nepřála (2006) - Václav Lídl a Tomáš Janda
- Projektová dokumentace tohoto úseku
- Vlastní měření a průzkum

Za poskytnuté fotografie z období výstavby děkuji p .Václavu Lídlovi a Tomáši Jandovi


Zpět na první část projektu:
http://opevneni.blogspot.com/2011/02/ceskoslovenska-dalnice-1938-usek.html

Žádné komentáře:

Okomentovat