O výstavbě letiště rozhodla v roce 1935 vojenská
správa s cílem vybudování Vojenského leteckého učiliště
(VLU) Prostějov a umístila jeho polohu u Stichovic cca pět kilometrů
na západ od Prostějova. Stavba probíhala neuvěřitelným tempem a
7. ledna 1937 byl na něm zahájen plný provoz a dostalo označení Letiště
Prostějov II - Stichovice. Letiště se utěšeně rozvíjelo, ale čáru přes
rozpočet plánovačům československé armády udělala německá okupace v roce
1939. Po okupaci ovšem Německá
armáda letiště rozšířila a vybudovala nové objekty. Dnes mnohé z nich
stojí a zajímavá je i kombinace „prvorepublikového“ hangáru a německých
baráků u vlakové vlečky. Letiště mělo
v té době úctyhodné rozměry, což dokumentují i dobové fotografie, zachycující přistávání i
šestimotorových transportních letounů Messerschmitt Me 323 Gigant. Po konci války obnovilo provoz
letecké učiliště a ve Stichovicích se téměř okamžitě začalo létat pod
označením Pilotní škola II . Trénovalo se zde především na trofejních strojích Arado Ar
96/Avia C-2, Siebel Si 204/Aero C-3/103 a Messerschmitt Bf 109 G/K resp. Jeho československá konstrukce Avia S-199.
Po únoru 1948 se z druhé stala čtvrtá Pilotní škola a v roce 1951 byly
všechny pilotní školy přejmenovány na letecké školní pluky. Stichovický
3.lšp se, ale přestěhoval do Trenčína, kde byl posléze zrušen.
V poválečném období ve Stichovicích postupně fungovaly Letištní peruť
Prostějov II., Pomocná peruť Prostějov II., Školní peruť Prostějov II.,
4. letecká základna a 4.letecký prapor, respektive 30. letecký bitevní
pluk „Ostravský“. V tom období byla také postavena věž řízení letového
provozu, která překvapivě stojí podobně jako hangár a
některé další budovy dodnes. A přišel rok 1968 a okupace „spřátelenými“
vojsky Varšavské smlouvy. Den před 21.srpnem přelétl na cvičení
u Mladé Boleslavi 12.vrtulníkový pluk z Olomouce, ale domů se už nemohl
vrátit. Olomoucké letiště bylo obsazeno polskými vojáky a posléze Sovětskou armádou a tak byl 12.vrp umístěn ve Stichovicích a
s ním i 2.letištní prapor a 331.vrtulníkový roj. Koncem srpna byl
12.vrp. zrušen a stroje převzala Odloučená část 1. dopravně-výsadkového leteckého pluku a 1.velitelská letka v Bechyni.
Odloučená část 1.dvlp zde byla do roku 1970, stejně jako 331. roj a
Odloučená část 5.letištního praporu a všech čtyři a čtyřicet vrtulníků
Mi-4 se stěhovalo vedle do Prostějova. A tím vlastně ustal letecký
provoz ve Stichovicích definitivně. V roce 1960 zde také vznikl
specializovaný útvar zabývající se opravami zařízení protivzdušné obrany
státu, tedy převážně raketovými systémy. Protože se v té době všechno
utajovalo, opravárenský závod se zabýval opravdu „choulostivým“
zařízením, které nesměl vidět ani „imperialista“ ani „vnitřní nepřítel“ a
navíc, jak bylo řečeno, v roce 1970 přestalo letiště sloužit svému
účelu, byl areál „obestavěn“ stromy. A tak po roce 1970 následujících
dvacet let zde bylo možné vidět maximálně nějaké práškující Čmeláky.
Po roce 1990 také vznikl Vojenský opravárenský
podnik, který se koncem devadesátých let proměnil v akciovou společnost
Forte, která se zabývá vlastně stejnou činností jako její předchůdci.
|
Pohled na letiště z roku 2006 |
|
Pohled na letiště v roce 1953 |
|
Detail letiště s odstavenými letadly |
- Prvorepublikový hangár
- Věž řízení letového provozu
- Německá výrobní hala
- Německá výrobní hala
- Kasárna 1. republiky
- Vlečka
- Pozůstatky elektrického plotu
- Trosky prvorepublikového autoparku
- Příjezdová komunikace
- Současná vrátnice
- Současná letištní plocha
- letadla Avia C-2 a S-199
- Prvorepubliková vodárna
- Kryt CO
|
Prvorepublikový hangár |
|
Zachovalá příhradová konstrukce střechy
|
|
Původní odvodnění letištní plochy |
|
Vodárna z první republiky |
|
Detail vstupu do vodárny |
|
Budovy prvorepublikových kasáren |
|
Trosky prvorepublikového autoparku |
|
V detailu |
|
Jedna z původních budov....... |
|
......rekonstruovaná s prvky socialistického realismu |
|
Zbytek "drátů" z doby, kdy část areálu sloužila..... |
|
........opravám zařízení protivzdušné obrany státu. |
|
Dnes již neprovozovaná vlečka |
|
Výrobní haly německého původu |
|
Kryt CO |
|
Budova řízení letového provozu z 50 tých let |
|
Původní betonové silnice v areálu, budované ..... |
|
......souběžně s Dálkovou silnicí |
|
Současná vrátnice |
Dobrý den, ty koleje z Kostelce na letiště ve Stichovicích se opět používají. Vozí se tam minerálka do skladů. viz odkaz: http://badber.blog.cz/1410/mattoni-uz-neni
OdpovědětVymazatDana Prostějov
A co podzemní sklady munice na protějším kopci 49°28'37.187"N, 17°1'27.139"E?
OdpovědětVymazatZajíček Prostějov
Bývalý muničák VU 8280 PV
Vymazat