Powered By Blogger

Translate

Počet zobrazení stránky

8. 12. 2012

Letiště Stichovice

Toto letiště jsme měli možnost navštívit díky ochotě správce budov začátkem roku 2012. Zajímala nás hlavně návaznost silniční spojky k tomuto letišti, která byla budována společně s Dálkovou silnicí v tomto prostoru http://opevneni.blogspot.cz/2012/02/dalkova-silnice-plzen-moravska-ostrava_25.html. Taktéž jsme chtěli zdokumentovat stav původních budov z z konce 30 tých let. 
  O výstavbě letiště rozhodla v roce 1935  vojenská správa  s cílem vybudování Vojenského leteckého učiliště (VLU) Prostějov a umístila jeho polohu u Stichovic cca pět kilometrů na západ od Prostějova. Stavba probíhala  neuvěřitelným tempem a 7. ledna 1937 byl na něm zahájen plný provoz a dostalo označení Letiště Prostějov II - Stichovice. Letiště se utěšeně rozvíjelo, ale čáru přes rozpočet plánovačům československé armády udělala německá okupace v roce 1939. Po okupaci ovšem Německá armáda letiště rozšířila a vybudovala nové objekty. Dnes mnohé z nich stojí a zajímavá je i kombinace „prvorepublikového“ hangáru a německých baráků u vlakové vlečky. Letiště mělo v té době úctyhodné rozměry, což dokumentují i dobové fotografie, zachycující přistávání i  šestimotorových transportních letounů Messerschmitt Me 323 Gigant. Po konci války obnovilo provoz letecké učiliště a ve Stichovicích se téměř okamžitě začalo létat pod označením Pilotní škola II . Trénovalo se zde především na trofejních strojích Arado Ar 96/Avia C-2, Siebel Si 204/Aero C-3/103 a Messerschmitt Bf 109 G/K resp. Jeho československá konstrukce Avia S-199. Po únoru 1948 se z druhé stala čtvrtá Pilotní škola a v roce 1951 byly všechny pilotní školy přejmenovány na letecké školní pluky. Stichovický 3.lšp se, ale přestěhoval do Trenčína, kde byl posléze zrušen. V poválečném období ve Stichovicích postupně fungovaly Letištní peruť Prostějov II., Pomocná peruť Prostějov II., Školní peruť Prostějov II., 4. letecká základna a 4.letecký prapor, respektive 30. letecký bitevní pluk „Ostravský“. V tom období byla také postavena věž řízení letového provozu, která překvapivě stojí podobně jako hangár a některé další budovy dodnes. A přišel rok 1968 a okupace „spřátelenými“ vojsky Varšavské smlouvy. Den před 21.srpnem přelétl na cvičení u Mladé Boleslavi 12.vrtulníkový pluk z Olomouce, ale domů se už nemohl vrátit. Olomoucké letiště bylo obsazeno polskými vojáky a posléze  Sovětskou armádou a tak byl 12.vrp umístěn ve Stichovicích a s ním i 2.letištní prapor a 331.vrtulníkový roj. Koncem srpna byl 12.vrp. zrušen a stroje převzala Odloučená část 1. dopravně-výsadkového leteckého pluku a 1.velitelská letka v Bechyni. Odloučená část 1.dvlp zde byla do roku 1970, stejně jako 331. roj a Odloučená část 5.letištního praporu a všech čtyři a čtyřicet vrtulníků Mi-4 se stěhovalo vedle do Prostějova. A tím vlastně ustal letecký provoz ve Stichovicích definitivně. V roce 1960 zde také vznikl specializovaný útvar zabývající se opravami zařízení protivzdušné obrany státu, tedy převážně raketovými systémy. Protože se v té době všechno utajovalo, opravárenský závod se zabýval opravdu „choulostivým“ zařízením, které nesměl vidět ani „imperialista“ ani „vnitřní nepřítel“ a navíc, jak bylo řečeno, v roce 1970 přestalo letiště sloužit svému účelu, byl areál „obestavěn“ stromy.   A tak po roce 1970 následujících dvacet let zde bylo možné vidět maximálně nějaké práškující Čmeláky. 
Po roce 1990 také vznikl Vojenský opravárenský podnik, který se koncem devadesátých let proměnil v akciovou společnost Forte, která se zabývá vlastně stejnou činností jako její předchůdci.


Pohled na letiště z roku 2006

Pohled na letiště v roce 1953



Detail letiště s odstavenými letadly
  1. Prvorepublikový hangár
  2. Věž řízení letového provozu
  3. Německá výrobní hala
  4. Německá výrobní hala
  5. Kasárna 1. republiky
  6. Vlečka
  7. Pozůstatky elektrického plotu
  8. Trosky prvorepublikového autoparku
  9. Příjezdová komunikace
  10. Současná vrátnice
  11. Současná letištní plocha
  12. letadla Avia C-2 a S-199
  13. Prvorepubliková vodárna
  14. Kryt CO





Prvorepublikový hangár


Zachovalá příhradová konstrukce střechy

Původní odvodnění letištní plochy


Vodárna z první republiky

Detail vstupu do vodárny


Budovy prvorepublikových kasáren


Trosky prvorepublikového autoparku

V detailu

Jedna z původních budov.......

......rekonstruovaná s prvky socialistického realismu



Zbytek "drátů" z doby, kdy část areálu sloužila.....

........opravám zařízení protivzdušné obrany státu.



Dnes již neprovozovaná vlečka











Výrobní haly německého původu













Kryt CO






Budova řízení letového provozu z 50 tých let

Původní  betonové silnice v areálu, budované  .....

......souběžně s Dálkovou silnicí



Současná vrátnice









3 komentáře:

  1. Dobrý den, ty koleje z Kostelce na letiště ve Stichovicích se opět používají. Vozí se tam minerálka do skladů. viz odkaz: http://badber.blog.cz/1410/mattoni-uz-neni
    Dana Prostějov

    OdpovědětVymazat
  2. A co podzemní sklady munice na protějším kopci 49°28'37.187"N, 17°1'27.139"E?

    Zajíček Prostějov

    OdpovědětVymazat