Málokdo při cestování z Lipníka n.Bečvou do Hranic zastaví u této pozoruhodné technické památky v obci Slavíč. Jedná se o již dnes nevyužívaný tunel, je též možno spatřit kousek železničního spodku a torzo původního strážního domku.
|
Severovýchodní portál v roce 2011 |
Byl postaven technologií Německé tunelovací metody. Ta spočívala ve vyhloubení dvou paralelních šachet v místě budoucích svislých tunelových opěr a jejich vyzdění do výše paty klenutí.
|
Jihozápadní portál v 2011 |
Po tom se shora odstranila zemina mezi těmito dvěma stěnami a byla dozděna samotná klenba tunelu. Po vyzdění byla vyvezena zbývající zemina z vnitřku již hotového tunelu. Přebytečná zemina pak posloužila k úpravě okolí a srovnání terénu nad samotným tunelem.
S výstavbou této části Severní dráhy /z Lipníka do Bohumína/ se začalo po zajištění financí až v roce 1844 a za tři roky byl úsek předán k užívání veřejné dopravě.
|
Výška tunelu 6,3 m a šířka 5.7 m |
Budování železnice bylo i velkým zásahem do podoby a života samotné obce. Původně plánovaný zářez byl nakonec v projektu upraven na tunel. Tímto se jednak zamezilo možným sesuvům půdy vlivem nestabilního geologického podloží, ale významně se snížil nutný počet usedlostí, které musely být zbourány.
Objekt sloužil dopravě půl století, ovšem v polovině 90.tých let 19. století byl tunel shledán zastaralým a nahrazen dopravou v obou směrech na rozšířeném tělese druhé koleje zbudované v roce 1873.
|
Nika |
|
Původní konzole s izolátory |
|
Nýtovaná nádrž na vodu v blízkosti jz.portálu |
|
Délka tunelu činí 258,9 m |
|
Kousek od drážního domku je zachován klenutý mostek |
|
Pohled od klenutého mostku k jz.portálu |
|
Strážní domek |
Žádné komentáře:
Okomentovat