Francie – Poloostrov Cotentin, US úseky vylodění, Bretaň, ostrov Guernsey
14.5 . – 20. 5 . 2011
odjezd 13.5.2011 večer
14.5 . – 20. 5 . 2011
odjezd 13.5.2011 večer
První naše zastávka bude ve Vimoutiers u zaparkovaného německého tanku Tiger I, kterému v těchto místech došel benzín při úniku z Falaiské kapsy. Posádka se jej pokusila zničit dvěma náložemi, ale kupodivu to na něm není moc znát. Před několika lety už měl na mále a měl být prodán do šrotu. To jej asi poškodilo nejvíc. V poslední chvíli jej obec vykoupila za 6000 fr a již odebrané části byly vráceny zpět.
Pak muzeum v Montormel, které monitoruje celou bitvu o Normandii a nasajeme zde tak atmosféru pro naši další cestu. Kousek odtud je tzv. observatoř bitvy o Normandii, ze které je celkový pohled na Normandské bojiště.
A pak už na pobřeží. Do Colleville-sur-Mer na hřbitov US vojáků a pláž Omaha. Zde navštívíme muzeum D-Day (né to notoricky navštěvované), projedeme kolem zbytků mostu z umělého přístavu Mulberry A, který zničila bouře u pláže Omaha a jeho zbytky byly přesunuty na opravu Mulberry B u Arromanches. Dále je zde ještě muzeum vraků, vytažených z moře u vyloďovacích pláží a menší muzeum Big Red One. Na nocleh se přesuneme do Sain-Lo.
Druhý den zahájíme na Point-Du-Hoc. Pak muzeum Rangers a baterie Maisy, která byla objevena teprve v roce 2007. A to na základě hledání jednoho historika, který v US voj. archivu našel dobové informace o požadavcích na dělostřeleckou palbu do těchto míst. A opravdu ji na těchto souřadnicích našli. Po válce, se na ni, prostě jaksi zapomnělo. Měla sem být přesunuta ona hledaná děla na Point Du Hoc. Dále Carentan a zdejší výsadkářské muzeum. V týlu invazní pláže Utah, Saint Come du Mont Dead Man´s Corner museum. Hned vedle je známé místo ze seriálu Bratrstvo neohrožených, kdy rota „E“ poručíka Richarda Winterse zničila baterii německých děl, ukrytou v živých plotech a ostřelující pláž Utah. Muzeum v Quinéville, pokud zbude nějaký čas nějaká další baterie např. v Gatteville a cesta na nocleh do Cherbourgu.
Třetí den zahájíme na baterii Fermanville, pak podzemní komplex v Cherbourgu o který se tvrdě bojovalo a kde je dnes muzeum. Pokud by byl zájem můžeme mrknout na jednu velmi zachovalou odpalovací základnu raket V1 v Le Mesnil AuVal. Přesun do Aderville, kde je velký shluk betonových objektů. Námořní a letecké radarové stanice a zázemí pro 203mm železniční kanon, plus krásný výhled na moře. A ještě jedna radarová stanice, tentokráte luftwaffe v Sortosville-Beaumont. Na které je zajímavé věnování i s orlicí, pro führera. A pokud stihneme cestou na nocleh do Saint-Malo, tak můžeme navštívit pozorovací stanoviště u majáku v Barneville-Carteret.
Čtvrtý den nás čeká plavba na ostrov Guernsey. Normandské ostrovy byli jediným britským územím, které němci obsadili. Je zde pět muzeí (většinou pevnostní a např. podzemní německá vojenská nemocnice) a opět několik pobřežních baterií. Tady budeme limitováni časem. Protože trajekt nám jede jen jeden ráno tam a odpoledne zpět. Tak uvidíme, kolik toho stihneme.
Pátý den budeme pokračovat po Bretani. Navštívíme muzeum v Dinan, kde mimo jiné uvidíme pevnostní kanón Škoda. Cestou do Brestu se můžeme stavit na radarové stanici v Tregastel a kousek vedle na flakové baterii, romanticky umístěné na útesu v blízkosti majáku. V Brestu si prohlédneme pevnost Montbarey s muzeem , mrkneme na ponorkové doky a nějaké to opevnění a ubytujeme se.
Šestý den vyrazíme na Point du Grand Gouin kde byla baterie 22cm děl, Camaret-sur-Mer s muzeem bitvy a o Atlantik, mlýn na štěrk v Tréguennec, který postavila todtova organizace v roce 1943 pro potřeby výstavby atlantického valu, Lorient opět ponorková základna zde i s muzeem, velice pěkné muzeum Le Grand Blockhaus a Saint-Nazaire s dalšími ponorkovými doky, které jsou asi nejlépe přístupné. Na střeše se můžeme podívat jaké ozobání způsobilo třímetrovému železobetonu britské bombardování.
Tento den pro velký úspěch z minulých let navštívíme i Museum obrněné techniky V Saumuru, a alternativně i jedinou neválečnou akci našeho zájezdu - okruh F1 v Le Mans s přilehlým muzeem.
Sedmý den vyrazíme směrem na Paříž, kde v její blízkosti navštívíme Mery-sur-Oise. Tento rozsáhlý podzemní objekt sloužil jako skladiště raket V2 a zřejmě i jako montážní hala pro tryskové motory do německých stíhaček. Je to rozsáhlý areál mnoha budov a podzemních objektů. Bude to něco jako loni ve führerově polním velitelství Wolfsschlucht 2 kde jsme strávily skoro celý den. Bude to opět adrenalin.
Závěrem: Při letošní expedici najedeme celkem asi 3 500 km, jen doprava ČR – Francie spolkne cca 3 000 Km. Navštívíme opět území Francie, mnoho zajímavých artefaktů II.sv. války, a zvláště poslední den to bude opět adrenalinový sport.
Ostrov Guernsey ze souostroví Normandských ostrovů je doposud britským územím, a jsou zde mino jiné velice zachovalé kanony L1/čs. pevnostní 4 cm kanon vz .36/ z našeho prvorepublikového opevnění.
A zvláště museum v Saumuru stojí za shlédnutí. Je to jedno s největších museí s německou obrněnou technikou na evropském kontinentu.
A tak mi nezbývá než nám všem závěrem popřát úspěšnou akci EVROPA 2011
Další příspěvek na dané téma :
http://opevneni.blogspot.com/2010/02/evropa-2010.html
Žádné komentáře:
Okomentovat