Úsek Frýdlant nad Ostravicí - Kunčičky u Bašky
Nejprve je třeba se zmínit i o části DS mezi obcemi Kunčice pod Ondřejníkem - Frýdlant nad Ostravicí. Zde dle dostupných materiálů žádná stavební činnost nezačala. Snad to bylo z důvodu relativně složitého kopcovitého terénu. Bohužel zatím nejsou bližší informace k dispozici.
Námi v současnosti terénním průzkumem zmapovaný úsek začal tedy ve Frýdlantu, kde je doposud patrné těleso a dva propustky. Za Frýdlantem byla v ose tělesa postavena čtyřproudová komunikace I/56, vedoucí až do Frýdku -Místku. Samotné těleso DS bylo po válce ve vysokém stupni rozpracovanosti, včetně propustí.Velké mosty hotovy nebyly. Pouze na dvou dalších místech by vedla DS mírně odlišně. A to v krátkém úseku, kde se přimykala k řece Oslavice v katastru obce Pržno a naposledy až na svém konci, kde se napojovala v obci Kunčičky u Bašky na původní silnici. Současná čtyřproudá komunikace se zde odklání více vlevo a pokračuje až do F-M. Tato současná komunikace naprosto vymazala původní těleso DS, byla jednak rozšířena, s jinou nivelitou a tak zanikly i jakékoliv silniční stavby. I přesto se budeme i nadále snažit zjistit, zda se nezachovala i další propust či její torzo.
Závěrem bych rád doplnil, že konečným městem na trase této "super" komunikace první republiky by se stala Ostrava. Zde jsou patrné určité zemní práce a most na ulici Pavlovova, zda ovšem jde o budování dálkové silnice zatím nemáme stoprocentně podloženo. Skutečnost snad v budoucnu také zjistíme. Zatím jsem tedy závěrem této stati přidal leteckou mapu z 50 tých let, kde je tato skutečnost patrna.
|
Celková situace průchodu tělesa DS Frýdlantem nad Ostravicí |
|
První část tohoto úseku začíná mostem přes řeku Oslavu. Dle pamětníka tam byl, mě se ale spíše zdá, že byl provizorní a stál na místě současného na komunikaci 1/56. První část tedy nyní vede po ulici Turzovská a dále pak již jen jako nevyužívané z části rozorané těleso. |
|
Druhá část tohoto úseku ve Frýdlantu je zajímavější, zachovala se zde jednak propust pod samotnou DS/značeno kolečkem č.2/ a o kousek dále i propust na křižovatce se současnou ulicí Žížkova/ č.1/. | | | | | |
|
|
|
Dnešní situace na začátku v ulici Turzovská. Napravo je nyní most komunikace 1/56.Nalevo se zachoval nýtovaný železniční most. Propust pod fotografem je zajímavá tím, že z obou stran byla "na tupo" rozšířena. |
|
Čelo propusti |
|
Patrné rozšíření propusti na straně první ..... |
|
........a druhé. |
|
V tomto prostoru se taktéž zachoval nádherný ocelový nýtovaný železniční most. |
|
Výrobce.... |
|
Pokračování tělesa po místní komunikaci - ulici Turzovská. |
|
Dále již těleso pokračuje jako nízký násep /středem snímku/ |
|
Násep je nutno pozorně hledat, během let byl rekultivován či zastavěn |
|
Jedna ze dvou zatím nalezených propustí |
|
Ještě jeden pohled na tuto propust z místní komunikace |
|
Na horizontu se nachází domek z předchozího snímku. Zde mělo být vybudováno křížení s ulicí Žižkova. Proto byla / napravo mimo snímek/ vybudována propust přes místní potok. Křížení nebylo dobudováno, vše je dnes zarostlé. |
|
Dva snímky propusti přes místní potok. Fotograf stojí na tělese DS v tomto místě dobře patrné. |
|
Poslední část tohoto úseku byla během let zrekulivována a těleso jíž není patrno. Stojím přímo v tělese, ve stromořadí by byl vybudován most přes železniční trať. |
|
Rekultivace proběhla dokonale. Těleso na této plání dvěma protisměrnými oblouky dospělo k současné čtyřproudové komunikaci I/56 v prostoru benzínové pumpy/uprostřed snímku/ . |
|
Od tohoto místa bylo těleso až do Kunčiček využito pro současnou čtyřproudovou komunikaci I/56 |
|
Kunčičky u Bašky. Původní dlažba z 50 tých let. DS procházela právě touto obcí. |
Žádné komentáře:
Okomentovat