Německo, Dánsko, Švédsko, Norsko
26.5 . 2012 – 1.6. 2012
26.5 . 2012 – 1.6. 2012
Odjezd brzo ráno z Brna s plánovaným příjezdem zpět 2.6. 2012 v ranních hodinách
Budem směřovat přímo na Flensburg na hranice Německa s Dánskem. Což bude nejdelší přesun celého výletu asi 1000km. Co to je proti loňsku. Dáme to první den, dokud budeme čerství. Navštívíme pouze minimuzeum spíše památník námořnictva s ponorkou U-995 v obci Laboe. Z vrcholu památníku je nádherný panoramatický výhled na moře a přilehlé okolí. Ponorka je typu VII C a je snad jediná dochovaná druhoválečná. Kousek odtud ve městě Heikendorf je ještě zajímavý památník všem padlým posádkám německých ponorek. Jsou zde bronzové desky se jmény 5249 námořníků z první a 30003 z druhé světové války. V okolí jsou sice nějaké koncentrační tábory, ale v rámci odlehčení akce se tím asi nebudeme zabývat. Snad jen cestou bychom se mohli stavit Lübecku podívat se na Luftschutzbunker An der Mauer ve kterém je dnes restaurace.
Druhý den ráno překročíme hranice s Dánskem a přes mosty, které spojují jednotlivé ostrovy, se přesuneme do Švédského Malmö. Cesta po těchto mostech, to bude super zážitek. Zvláště druhý most z Kodaně do Malmö je druhým největším pevným mostem na světě. Most spojující ostrovy Sjaelland a Fyn je pro změnu třetí nejdelší vysutý most na světě. Je to s podivem, ale v Dánsku je sedmnáct muzeí ať již vojenských či pevnostních a všechny vypadají na netu skvěle. Tak že nějaké navštívíme tento den a další při cestě zpět. První muzeum je v bývalém německém velitelském bunkru u letiště v Odense. Druhá zastávka bude u muzea pobřežní baterie s věžemi z německé válečné lodě Gneisenau. A tento asi nejzajímavější den výletu zakončíme zastávkou v Kodani. Buď prohlídkou zdejšího menšího muzea odporu, či města. Nocovat budeme ve Švédském Malmö.
Třetí den návštěva Military Museum Helsingborg a na předměstí se můžeme podívat na zdejší protitankovou bariéru. A pokračujeme do Norského Osla. Cestou opět mnoho pevnostních muzeí. Vybereme nějaké nejblíže naší trasy. Například Německou pobřežní baterii Torgauten, ať zavítáme na pobřeží Oslofjordu. A přímo v oslu Armed Forces Museum. Podotýkám, že zdejší pevnostní muzea jsou velmi zachovalá, ne jak jsme zvyklí z Francie. To platí o celé Skandinávii.
Čtvrtý den přesun do Kristiansandu. Cestou budeme míjet několik německých pobřežních baterií. V Barneskjaer, Nötteröy, Vesteroen, a Flostaöen. Ta je zhruba v polovině cesty. Na které se zastavíme zatím nevím. Zdejší baterie jsou umístěny na poloostrovech či ve fjordech a každé zajetí k nim z hlavní cesty je velká zajížďka. To je oproti nám známé evropské části atlantického valu velký rozdíl. Tam byla ta hustota velmi vysoká. Hlavním cílem tohoto dne bude muzeum u baterie Vara zde. Je to kousek od místa noclehu v Kristiansandu.
Pátý den. Nalodění na trajekt a plavba (asi 3,5 hodiny) do Dánského Hirtshals. A dál někam do okolí Holstebro, uvidíme, kde seženeme nocleh. Spíš bych to chtěl někam do chatek na pobřeží např. Fjaltring. Ať je to teda dle přání výlet s lidskou tváří. V této části Dánska je mnoho vojenských zajímavostí. Pět muzeí a asi devět pobřežních pevností. My se budeme muset rozhodnout jen pro maximálně dvě. Zřejmě hlavní cíl dne bude vojenské muzeum v Aalborgu a dělostřelecká baterie Hanstholm II.
Šestý den doděláme Dánsko a přesun do Berlína. Možnost Airforce muzea, dělostřelecká baterie Tirpitz nebo Vandel bunker. Pojedeme i kolem jednoho velmi zachovalého koncentračního tábora Flensburg.
Sedmý den nám program v Berlíně připraví Michal. Možností je tady mnoho. Mě osobně by třeba zajímalo muzeum bitvy o Seelowské výšiny, nebo německo-ruské muzeum v Karlshorstu a pak je zde samozřejmě Unterwelten muzeum. A kousek od Berlína je Bunker Complex Wünsdorf "Zeppelin" kde sídlilo za války Oberkommando des Heeres. Což je velmi zajímavý komplex bunkrů.
No a pak cesta domů.
Další příspěvek na dané téma :
http://opevneni.blogspot.com/2011/12/z-cest-v-letech-2009-az-2011.html
Žádné komentáře:
Okomentovat