Powered By Blogger

Translate

Počet zobrazení stránky

7. 7. 2011

Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava / část 6./

Úsek Boskovice - Valchov
Tento úsek začínal na kraji Boskovic výstavbou estakády přes přilehlé údolí. Dle projektu, který byl poskytnut Národním archivem by se jednalo o vybudování tří parabolických mostů v těsné blízkosti spojených náspem. Realizovat se podařilo pouze východní opěru mostu přes polní cestu, která je již bohužel nenávratně zničena výstavbou rodinného domu. Dále byla provedena skrývka ornice v celé trase estakády přes údolí. V projektu tak zůstal most přes potok Bělá a most přes mlýnský náhon a silnici do Vratimova.
Součástí projektu mostu přes potok Bělá byl návrh malé údolní nádrže s přepadem .
V současnosti je možno první známky budování DS najít až v lese ve směru na Valchov.
Celý tento úsek byl ve 40 letech vykácen, byly též postaveny dvě propusti a částečně vybudován násep, přecházející v zářez směrem k obci Valchov. Ten je také dosud patrný cca 30 m od současné silnice. Na horizontu před obcí Valchov by došlo ke křížení se současnou okresní silnicí. Zde také končí tato část rozpracovaného úseku.
Stavba tohoto úseku byla zahájena v 09/1940 prostějovskou firmou Ing.Brůno Fischer. Plánované ukončení stavby bylo k 12/1942.




Detail plánované estakády
Žluté body značí plánované mosty, z nichž prostřední by byl spojen i s malou vodní nádrží na potoku Bělá.











Začátek úseku na ulici Ludvíka Vojtěcha
Schématicky je zaznačena trasa nerealizované estakády.











Na fotografii vpravo by byl vybudován přes polní cestu most/viz níže/. Byla vybudována pouze jedna opěra , která se nacházela v nynější zahradě napravo mimo snímek.
Polní cesta tak zůstala nepřeložena a je
patrna na snímku
Červená linka pak znázorňuje průběh trasy
DS








Km 4.175

Most přes polní cestu
Postavena byla jen východní/pravá/ opěra. Pro druhou byl proveden výkop, ale nebyla již betonována.
V projektu je patrna přeložka polní cesty. Tato je nyní využívána jako příjezdová komunikace k rozšiřující se výstavbě v tomto prostoru.








Zarostlý základ východní opěry mostu přes polní cestu v roce 2007.
Pro druhou opěru byla provedena pouze stavební jáma, ale samotná opěra se již betonovat nezačala.











Detail opěry













Destrukce opěry v roce 2008
Při výstavbě současného rodinného domu došlo bohužel k odstranění posledního hmatatelného důkazu v katastru Boskovic























































Pohled ze stejného místa jako na předchozích snímcích ale v roce 2012.
Základ je fuč.
















......a závěrem letecký snímek, kde je možno ještě opěru spatřit












Km 4.235

Most přes potok Bělá - projekt
Součástí projektu mostu byla i hráz/ přepad
malé vodní nádrže/značen červeně/














Projekt mostu přes potok Bělá












Místo výstavby mostu přes potok Bělá
V označené části je jednak možno spatřit na horizontu RD, na jehož místě stála opěra mostu, ale je zde také dosud patrno snížení terénu/malé túje/ po odstranění ornice v celé trase estakády.









Km 4.389

Most přes mlýnský náhon
Kromě náhonu zde vedla i místní
komunikace do obce Vratimov
Silnice se zde již začala dvěma
protisměrnými oblouky přimykat
k současné silnici Boskovice - Valchov.











Most přes mlýnský náhon v projektu













Prostor výstavby mostu přes mlýnský náhon na silnici do obce Vratimov
Most by stál zhruba v úrovni bílé tabule. Napravo zbytky mlýnského náhonu/ viz projekt výše/









Celá situace stavby DS v prostoru Boskovice - Valchov
Žlutě jsou značeny nerealizované mosty estakády a modře postavené propustky /viz níže/.
Popisovaný úsek končí na horizontu/křížení žluté a červené spojnice/ u obce Valchov







GPS
49 28.698N
16 41.680E

První z propustí v lese mezi Boskovicemi a Valchovem. Těleso v tomto úseku je vidět pouze pouze nepatrně. V tomto úseku byl pouze proveden průsek lesa









GPS
49 28.551N
16 41.991E

Druhá propust
včetně dláždění koryta















Detail čela propusti po 70-ti letech












Poblíž této propusti je doposud deponie velkého množství zeminy z výstavby DS














Násep tělesa pod hájovnou















... a zářez tělesa DS nad hájovnou tzv.Ledkova huť









Dědičná štola ledkové huti













Šachta ledkové huti poblíž hájovny













Úsek Valchov - Žďárná
Výstavba tohoto úseku v délce 5,738 km začala v 09/40 s termínem dokončení v 12/1942 . Stavbu prováděla firma Ing.K. Franta a V. Kutnohorský podnikatelství staveb Brno. Stavba byla vlivem válečných událostí předčasně ukončena v prosinci 1941.
Obchvat samotné obce Valchov nebyl zahájen. Došlo pouze ke kácení lesa pro těleso DS a to v prostoru jihovýchodně od obce po křižovatku s obcí Ludíkov. V prostoru Valchov - okraj obce Ždárná by těleso přešlo do jednoho z největších stoupání DS a to 6,65 % . Obdobné se vyskytuje již jen v následujícím úseku /Protivanov -Stínava 7 %
/.
U obce Ždárná se podařilo zahájit výstavbu parabolického mostu a propusti




Nerealizovaná část DS
Pro těleso v tomto prostoru byl pouze vymýcen lesní porost. V současnosti nejsou patrné jakékoliv stavební práce








GPS
49 28.060N
16 43.070

Km 0.850
Obchvat Valchova
V tomto prostoru by byla budována DS míjející jmenovanou obec







Km 2.700
Křižovatka s obcí Ludíkov

Tuto křižovatku/ středem snímku/ přetínalo těleso DS prakticky v úhlu 45 st.











Pohled na opačnou stranu směrem k obci Žďárná

DS by byla budována nalevo od autobusové zastávky, v lese na horizontu by opět křížila současnou silnici a pokračovala strmým stoupáním k obci Ždárná.
Také v tomto prostoru došlo pouze ke kácení lesa.






GPS
49 27.483N
16 44.313E
Ještě jeden pohled z budoucího tělesa na křížení DS se současnou silnicí . Trasa by vedla prakticky středem snímku napravo od autobusové zastávky






Samotné těleso kolem obce je ve vysokém stupni rozpracovanosti a bylo prováděno firmou E. Král z Brna. Tato firma prováděla plánovanou výstavbu až po obec Protivanov v období 09/40 - 12/1942, předčasně ukončenou v 12/1941.
Žlutě jsou označeno místo realizovaného mostu a propustku, modře pak nerealizovaný nadjezd a křižovatka s okresní silnicí.




GPS
49 27.747N
16 45.268E
Km 4.000 Klenutý podjezd
Mohutné základy parabolického mostu přes říčku Žďárná.
Ze snímku je patrno budoucí přemostění říčky a souběžně i polní cesty























Zde je patrno místo nerealizované části levé opěry mostu .














Letecká mapa ze začátku 50-tých let.
Červeně jsou označeny nevybudované části opěr mostu









Výše uvedené základy v projektu
Nebyla vybudováno šikmé opěrné křídlo









Nebyla vybudována světle fialová část













A jeho konečná podoba

















Kousek výše směrem k obci Žďárná se vedle tělesa DS nachází betonový sokl drtiče.





























Těleso DS je v tomto úseku velice dobře patrno.
Bohužel blízkost obce dává těmto místům charakteristický ráz smetiště 1. kategorie.













Detail tělesa DS











Km 4.882
Klenutý propustek
Bohužel se ho zatím nepodařilo a nepodaří díky navezeným odpadkům najít, ale určitě se nacházel v tomto prostoru.












Díky pozitivnímu přístupu občanů obce Ždárná k životnímu prostředí, podařilo se v těchto místech rozšířit stávající těleso DS až na dvojnásobek.












Tedy alespoň detail propustku v projektu











Násep tělesa se za obcí Žďárná pomalu mění pouze v polní cestu. Na horizontu byla projektována křižovatka s okresní silnicí.













Úsek DS kolem obce Protivanov

Tento úsek začíná za nerealizovanou křižovatkou s okresní silnicí za obcí Žďárná. Směrem k lesu kopíruje těleso DS v krátkém úseku současnou silnici . Zde se již nepodařilo stavební práce zahájit. V lese na křižovatce s lesní cestou byl proveden celým lesním prostorem průsek pro budoucí těleso, které se i blíže k Protivanovu začalo stavět.
Při elektrifikaci v 50-tých letech bylo tehdejší nezarostlé těleso využito a tak se nám badatelům jeho umístění v tomto prostoru velmi snadno hledá.

Zhruba od poloviny úseku jsou již opět patrny stavební práce.
V lesním porostu se zachoval násep s patrnými výkopovými pracemi pro základy mostu přes malé údolí a bezejmenný potok
. Rovná část znázorněné DS je nyní díky průseku pro el. vedení velice dobře patrná






Křižovatka s lesní cestou za obcí Žďárná
Současná silnice ubíhá vlevo. DS by mířila rovno přímo středem snímku









GPS
49 28.572N
16 47.936E
Zarostlý násep tělesa
Je patrno využití polní drážky při postupném navážení náspu. Levá část je dosypána, pravá již na stejnou úroveň dokončena nebyla.
Na konci náspu by se začal stavět most přes bezejmenný potok.





GPS
49 28.576N
16 48.235E

O sto metrů blíže k Protivanovu je již těleso bez lesního porostu












Díky elektrickému vedení je těleso DS dobře patrno












Chráněné území s predátory









GPS
49 28.697N
16 49.812

Protivanov
V proluce mezi domy by dálková silnice vstupovala do obce a v úseku cca 100 m kopírovala současnou silnici.
Zcela vlevo na kraji snímku se v současném rodinném dvojdomku č.p. 249 nacházely kan
celáře stavební firmy.



GPS
49 28.739N
16 50.184E
DS procházela v tomto úseku prakticky krajem obce.
Pohled z pomyslného středu dálkové silnice směrem bývalému JZD, kudy byla silnice projektována, ale již nepostavena.
Další část vybudovaného tělesa, které již patří ovšem do dalšího popisovaného úseku, je tedy možno spatřit až za Protivanovem v oblasti větrných elektráren.
Pokračování :
http://opevneni.blogspot.com/2012/02/dalkova-silnice-plzen-moravska-ostrava_26.html

Žádné komentáře:

Okomentovat